In onze rubriek ‘Healthy & Pure‘ kun je iedere week tips, recepten, weetjes lezen op het gebied van gezondheid en lifestyle.

gezond-eten-op-vakantie-twaalf-tips-11156-w800

Deze week geeft Marjolein Dubbers van de ‘Energieke Vrouwen Academie’ je tips over gezond eten op vakantie.

Gezond eten op vakantie: twaalf tips!

Afgelopen week vroeg een klant of ik voedingstips had voor haar komende lange-afstand-fietsvakantie. Veel in beweging dus, niet zelf kunnen koken en weinig ruimte om dingen mee te nemen. Ze is de afgelopen maanden gezonder gaan eten en wil dit graag volhouden en niet terugvallen op junkfood of het kwalitatief zeer-matige en weinig-verse-groente-horeca-eten, zoals ze vorige jaren deed in haar vakantie.

Martine, voor jou en voor iedereen die gezond en vitaal terug wil komen van vakantie hierbij mijn tips. Een gezonde zomer allemaal!

Geef je lichaam ook vakantie!

Veel mensen laten op vakantie de teugels vieren en denken dat ze gelukkig worden door weinig te bewegen en alles te eten waar ze zin in hebben. Gezonde gewoontes gaan een tijdje overboord. Als je heel eerlijk bent weet je echter dat je hier niet echt gelukkig van wordt. Ik ben heel blij dat Martine haar lichaam ook vakantie wil geven. Door te fietsen maar ook door gezond te blijven eten. Als je je lichaam gezonde voeding geeft, hoeft je lichaam veel minder hard te werken om jou gezond te houden. Onder gezonde voeding versta ik alle natuurlijke, onbewerkte producten zoals de natuur ze ons geeft en die door je lichaam worden herkend als voeding. Het meeste wat uit een fabriek komt is bewerkt; er zijn stoffen aan toegevoegd waar je lichaam niet op is gebouwd. Het kost je lichaam veel energie om al deze lichaamsvreemde stoffen weer af te voeren. Geef je lichaam ook vakantie en laat het in jouw vakantie niet teveel overuren draaien!

Tip 1  Bereid je goed voor

Als je op vakantie gaat besteed je meestal tijd aan de voorbereidingen. Plan thuis ook tijd in om op internet te zoeken naar gezonde adressen voor onderweg of rondom je vakantiebestemming. Waar zitten de grotere supermarkten, bio-winkels, groenteboeren of de (bio-)markten? Zijn er boeren die vanaf de boerderij verkopen? Is er ergens een verse juice-bar? Maak een lijstje, bijvoorbeeld in je telefoon, met al de adressen. Als je een navigatie-app gebruikt, kan je deze adressen er alvast inzetten. Hetzelfde geldt voor goede restaurants. Ik maak zelf graag gebruik van www.happycow.net. Dit is een internationale site van (veelal) goede vegetarische en veganistische eetcafés/restaurants. Mijn ervaringen met deze restaurants zijn doorgaans prima. Bezuinig niet op de kwaliteit van je eten in je vakantie, daarmee bezuinig je op je gezondheid. Niet doen!

Tip 2  Geniet van lokaal, natuurlijk en onbewerkt

Waar je ook bent, vooral in het buitenland, kijk goed om je heen wat er lokaal te krijgen is. Zijn er producten die vers van het land komen? Probeer deze op je menu te krijgen, of je nu zelf kookt of uit eten gaat. Ik heb veel gereisd en bijna overal zijn groenten en fruit volop te krijgen. Wees nieuwsgierig en probeer vooral ook nieuw producten uit zolang ze er natuurlijk en onbewerkt uitzien. Eet méér groenten en fruit dan je gewend bent. Vooral als je genoeg beweging krijgt kan je volop genieten van fruit. Als je dorst hebt is bijna niets zo lekker als een groot stuk watermeloen en als je trek hebt is een banaan of avocado een prima snack. Of probeer eens een ugli, een cherimoya of een doerian!

Eet je thuis biologisch maar lukt het je niet om dit in je vakantieoord te vinden? Maak er geen punt van. Was alles goed en geniet ervan. Niet-biologische groente en fruit eten is vele malen beter dan géén groente of fruit eten.

Tip 3  Drink vooral voldoende water

Om je spijsvertering ‘s morgens op gang te helpen is het heel gezond om vlak na het opstaan twee of drie grote glazen water te drinken, liefst met citroensap erin. Zorg dat je altijd tijdens je vakantie drinkwater bij de hand hebt, ook naast je bed dus! In sommige landen moet je daarvoor water kopen omdat het drinkwater niet betrouwbaar is. Vraag dit altijd goed na en als je twijfelt koop dan liever water.

Ons lichaam maakt geen onderscheid tussen honger en dorst. We denken vaak dat we honger hebben terwijl ons lichaam eigenlijk alleen maar dorst heeft. Vooral als het warm is heb je meer water nodig dan anders. Laat frisdranken staan en drink met name water. Zorg ook voor flessen om onderweg water mee te nemen. Doe er wat stukjes groenten of fruit in voor een smaakje of doe er wat Keltisch zeezout in als het warm weer is.

Tip 4  Laat je ik-wil-niet-lastig-zijn-syndroom thuis

Jij hebt vakantie en je wilt tegelijkertijd goed voor je lichaam zorgen. Chapeau! Wees daarom vooral niet te verlegen. Zit je in een restaurant en wil je méér warme groenten of een extra salade; vraag erom. Wil je een hoofdgerecht-portie van iets wat op het menu staat als voorgerecht? Vragen staat vrij. Zie je een lekker toetje maar wil je maar een halve? Doe alsof het de gewoonste zaak van de wereld is en vraag om een halve portie. Vraag de groenteboer of hij de meloen alvast voor je in kwarten wil snijden of vraag op de markt of je mag proeven van iets wat je niet kent. Vraag bij het ontbijtbuffet of ze een smoothie voor je willen maken of vertel je B&B host wat je graag wilt als ontbijt.

Tip 5  Neem mee wat je echt zou missen

Zijn er (kleine) dingen die je echt zou missen, neem ze dan mee. Ik neem zelf altijd een peper- en zoutmolen mee. Een avocado met peper en zout vind ik een prima snack. Ook neem ik een klein, glazen, goed afsluitbaar flesje mee. Ter plekke koop ik een goede olijfolie die ik overdoe in het kleine flesje en meeneem naar restaurants voor over een salade. Ook mijn favoriete thee gaat mee. Ga je zelf koken neem dan wat van je favoriete kruidenpotjes mee zodat je niet misgrijpt. Ik neem soms ook een zak ongebrande notenmix mee. Deze zijn lastig te krijgen of erg duur. Lekker om fijn te hakken en te mixen met fruit. Ook neem ik soms een potje hennepzaad mee: goed opneembare eiwitten en makkelijk overal overheen te strooien.

Tijdens een wandel- of fietsvakantie neem ik zo-gezond-mogelijke (raw) repen mee. Mijn favoriete repen zijn goed verpakt, kunnen tegen hitte en zijn voedzaam en vullend. Ook ideaal voor tijdens een lange vliegreis. Wil je een gezonde snacker voor tussendoor? Klik hier en dan rechtsboven op webshop en vul in: hnp en kies jouw favoriete healthy snacker zonder e-nummers en verborgen suikers, glutenvrij en lactosevrij.

Healthy Snacker

Tip 6  Neem je favoriete supplementen mee

Gebruik je supplementen, neem deze dan (deels) mee. Ik laat vitamine D en C thuis omdat ik in vakanties veel buiten ben en weinig stress heb, maar mijn multivitamine en algenolie (omega 3) neem ik wel mee. Ook neem ik een potje spirulina-/chlorellatabletjes  mee. Ik begin daar graag de dag mee, samen met een groot glas water met Keltisch zeezout. Het eerste gezonde “groen” heb ik dan al mooi binnen!

Tip 7  Weet je dat er reisblenders zijn?

Er zijn kleine reisblenders te koop. Zit je in een hotel of huisje en ben jij gek op je smoothies, schaf dan zo’n klein blendertje aan en neem hem mee. Smoothies zijn een prima manier om meer groene groenten binnen te krijgen. Je vindt een reisblender o.a hier.

Tip 8  Gebruik de minibar goed

Nee, dit is geen pleidooi om flink aan de alcohol te gaan in je vakantie. Heb je in je hotelkamer een minibar tot je beschikking, haal deze dan leeg en leg de inhoud zover mogelijk weg, ergens bovenin een kast. Doorgaans leveren deze producten geen bijdrage aan je gezondheid. Gebruik het koelkastje om je eigen keuzes zoals fruit, groente en water koel te houden. Vergeet niet als je vertrekt de originele inhoud weer terug te leggen!

Tip 9 Gebruik buffetten op een slimme manier

Ga je uit eten op een plek waar je gebruik kunt maken van een buffet? De meeste buffetten hebben een uitgebreide saladebar, maak hier goed gebruik van. Kies in een tweede ronde voor de dingen die misschien niet zo gezond voor je zijn maar die je wel lekker vindt. Wees bescheiden met je portie en neem alle tijd om te eten en kauw vooral ook goed. Doe twee keer zolang over je eten als anders. Geniet vooral ook van je gezelschap!  Voel daarna goed of je echt wel een toetje wil. Wil je iets proeven neem dan echt een minimini portie. Vaak is de eerste hap het lekkerste, de tweede ook nog, maar worden de derde en de vierde hap al wat minder. Let hier maar eens op. Stop dan bij het vijfde hapje of liever nog: schep niet meer dan vier hapjes op.

Tip 10  Ga goed gevuld naar tankstations

Tijdens je vakantie zal je op plekken komen waar de ongezonde voeding overal naar je ligt te knipogen. Luchthavens, tankstations, treinstations en wegrestaurants zijn wat dat betreft allemaal hetzelfde. Weet je dat je hier (nog) gevoelig voor bent, zorg dan dat je hier niet met een lege maag rondloopt en niet in de verleiding komt dingen te kopen die je eigenlijk niet wilt. Ik loop regelmatig een appel etend een tankstation binnen. Dat helpt echt om de verleidingen te weerstaan! Verheug je alvast op het lekkere etentje dat straks gaat komen en laat die zak M&M’s staan.

Tip 11 Pas op met alcohol en andere verleidingen

Ik kan zelf erg genieten van een goed glas wijn dus ik weet hoe moeilijk het kan zijn om dit te laten staan. Misschien ben jij gek op ijs of muffins of grote zakken chips? Wees vooral niet te streng voor jezelf en ontzeg je niet teveel. Jezelf veel ontzeggen is vragen om moeilijkheden want dat hou je niet vol! Geniet van alles wat je wilt maar bedenk dat je het niet op hoeft te eten en dat je er niet veel van nodig hebt om ervan te genieten. Zoals eerder gezegd: de eerste hap of slok is meestal het lekkerste, daarna neemt het genot vaak af. Deel toetjes met anderen, neem het kleinste ijsje of vraag om een halfje, drink altijd water naast je glas wijn en geniet van ieder likje, slokje en hapje. Wees erbij met al je zintuigen en aandacht want je eet dit niet omdat je lichaam het nodig heeft maar omdat je wilt genieten! Geniet er dan ook volop van!

Tip 12  Wat is jouw lonkend perspectief?

Mijn laatste tip die je zou kunnen helpen bij het maken van gezonde keuzes in je vakantie is het hebben van een lonkend perspectief voor als je weer thuis bent. Een vakantie is een goed moment om, al dan niet met je partner, het afgelopen jaar te evalueren en plannen te maken voor het komend jaar. Het is een beter moment dan 31 december vind ik zelf. Wat ging er goed, waar ben je blij mee? Wat zou je anders willen? Wat zijn de dromen die je hebt voor jezelf? Waar krijg jij energie van? Wat zou je het komend jaar willen doen? Als je een zo gezond mogelijk lichaam hebt en veel energie, zal dat je helpen bij het bereiken van je dromen. Je vakantie is juist een goede periode om te starten met het maken van gezonde keuzes. Ongezonde verleidingen liggen overal op de loer, niet alleen tijdens vakanties. Hoe eerder je start met het maken van gezonde keuzes, hoe sneller jouw lonkend perspectief dichterbij komt! Ik wens je een mooie zomer toe!

Als jemarjolein dubbers dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen (onderaan deze pagina). Marjolein vindt het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.

Ben je  geïnteresseerd in meer artikelen speciaal voor vrouwen van Marjolein?

Bezoek dan haar website energiekevrouwenacademie.nl en ontdek daar meer adviezen, recepten en gratis e-books voor een nog vitaler en energieker leven. 

 

Healthy & Pure heeft ook een Facebookpagina. Wil je op de hoogte blijven? Klik hier en like de pagina.

Dit vind je vast ook leuk:

  1. IJsblokjes van citroensap
  2. Recept voor spelt wraps
  3. Extreem hongerig als je ongesteld wordt? 15 tips!
  4. Zeg eens AAA…. Wat vertelt je tong?
  5. Recept voor meeneem havermoutjes
  6. De leukste films over eten op een rij
  7. De leukste ‘Food’ uitjes van 2016
  8. Tips voor statisch haar
  9. Gezondheidsplan maken: hoe doe je dat?
  10. Zeekraalsalade recept
  11. Foodtrends 2016 door Annemieke
  12. Recept voor gezonde oliebollen
  13. OOTD= Outfit of the Day lookbooks & inspiratie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *