Tijdelijke Black Friday actie bij De Lookbookclub!

#onlineshoppen Tips & Tricks!

Ik stelde jullie vanmorgen de vraag of jullie tips en tricks, voor- en nadelen hebben over #onlineshoppen! Wat geweldig hoeveel reacties er gelijk binnen kwamen op twitter! Daarom heb ik besloten om een apart blog te maken om dit te delen met iedereen en als er in de loop der tijd nog meer tips binnenkomen kan ik ze erbij plaatsen!

TIPS

  • Algemene tip van Mijke: let op de verzendkosten, retourservice en leveringstijd. Lees de kleine lettertjes!
  • Kijk welke verzender de webshop gebruikt! Waarom? Omdat DHL, UPS en TNT express alleen doordeweeks leveren. Dus als je fulltime werkt, is dat dus minder handig. Er werd wel opgemerkt door Bianca dat de verzenders wel goed aangeven waar je pakket is en je het elders kan laten bezorgen.
  • Mariska geeft aan: Let goed op wat retourneren kost! Vooral als de verzending gratis is! Bianca en Mijke gaven aan weet de ruil/retour voorwaarden zodat je niet voor verrassingen komt te staan!
  • Hester gaf aan dat het soms handiger is om verschillende maten te bestellen zodat je de verkeerde maat kan retourneren.
  • Verder gaf Hester aan om naar ervaringen van anderen te vragen en te kijken  bij anderen hoe het kledingstuk valt of bevalt.
  • Bianca geeft aan: Met buitenlandse maten: Veelal pas ik precies in confectiematen (jeej!) maar voor de zekerheid meet ik mijn “probleem”punten wel even op. (holle rug dus veelal past een broek bijvoorbeeld bij heupen/kont heel mooi maar kan er bij rug/ taille een vuist bij). Zodat ik zeker
    weet of het goed zit, dit omdat retourneren naar het buitenland gewoon
    duurder en lastiger is. Dus meten is weten! 😉
  • Tevens bestel ik bijna niets meer buiten de Europese Unie vanwege de douanekosten! Vroeger had ik wel geluk en pikte ze amper pakketjes eruit, tegenwoordig is het bij elk pakketje buiten de EU raak en dat is gewoon zonde! Bestel je voor omgerekend 50 euro (inclusief verzendkosten) komt er nog 20-30 euro douanekosten bij. Dan is het opeens niet meer zoveel goedkoper.
  • Als je iets niet vertrouwt: DOE HET NIET! Zo simpel is het. Als de webshop spelfouten heeft, of vage voorwaarden, of als je googled en je hoort vage verhalen bestel er dan niet. Ook al is het zo leuk of goedkoop.
  • Ken ook je rechten goed mocht het wel fout gaan! Een webshop mag een verloren pakket niet zo maar bij jou leggen qua verantwoordelijkheid. Of weigeren je bestelling te annuleren (als het niets custommade is) als het een Nederlands bedrijf is gelden de Nederlandse wetten.
  • Hester gaf aan dat je bij sommige ketens je online aankopen kunt terugbrengen naar de winkel zodat je gelijk je geld terug hebt.
  • lees over de samenstelling van de stof (fen) vertelt veel over de kwaliteit, draagvermogen en uitstraling van het kledingstuk.
  • Kijk of een webshop is aangesloten bij een thuiswinkelwaarborg, met wie of welke bedrijven werkt webshop samen kortom wie zijn de partners.
  • Als je maat/kleur in de winkel niet meer is dan kun je het online kijken en bestellen.
  • Kijk of er contactmogelijkheden zijn met webshop eigenaar, zodat je persoonlijk vragen kunt stellen.

Voor- en nadelen van #onlineshoppen:

Voordelen:

  • Als je in een klein dorp woont moet je sowieso reizen voor een stad met de leuke winkels (dan maak je dus ook kosten! (reisgeld (trein, benzine), parkeergeld, even iets eten en drinken) die meestal meer zijn dan eventuele verzendkosten.
  • Als je fulltime werkt moet ik in mijn vakanties of op de drukke zaterdag de stad in…
  • Geen lange paskamer rij met slecht licht, stof, slecht sluitend gordijn moeilijk te doen met passen. Je past gewoon heerlijk thuis.
  • Geen moeite doen om alles af te speuren naar je maat: je ziet gelijk of je maat er nog tussen zit als je online shopt.
  • Geen geduw, getrek, mensen die niet aan de kant gaan, geslenter in de straat… < naast dus de drukte in de winkels zelf
  • Minder/geen impulsaankopen! Dat klinkt raar maar in de stad denk ik vaak “oh ja, daar ga ik ook nog even naar binnen, en daar!” en koop dus meer dan ik eigenlijk van plan was… Online ga je gericht naar de webshops die je wilde bezoeken.
  • Mocht iets toch niet goed zijn, hoef je ook niet terug te reizen om te ruilen!
  • Je kunt op elk moment van de dag online shoppen!
  • Je hoeft de sale niet in om toch gebruik te maken van de sale! 😉
  • Soms vind je online wel de kleding/merken die ze in de winkel NIET verkopen of alleen in 1 stad.
  • Niet meer zeulen met zware tassen! (alhoewel ik me kan voorstellen dat juist dat gevoel van voldoening om met de tassen te sjouwen ook juist een kick kan geven! 😉
  • Vaak krijg je je product in een leuke kadoverpakking met eventueel leuk hebbedingetje. Dat is natuurlijk wel heel leuk!

    Nadelen:
  • Het is minder gezellig
  • Soms moeite doen om je pakketje te ontvangen.
  • Als je lastige maten hebt, zou je eventueel meer moeten retourneren omdat je het toch niet helemaal goed past.
  • Je ziet de collectie online vaak niet in zijn totaliteit.
  • Je kunt de stof van de kleding en t model niet goed voelen/bekijken.
  • Het passen van kleding is denk ik tweeledig, het heeft een voordeel en een nadeel kant. Thuis is het makkelijk passen maar is de rompslomp van retourneren meer werk. Als je in de winkel past, kun je de kleding gelijk in t rek terughangen.

Als je nog meer tips hebt, deel ze hieronder in de reacties of geef ze door op twitter aan mij @kledingstyliste met als hashtag #onlineshoppen.
Dan vul ik deze lijst elke keer weer aan.

Hester @HestervanSchaik, Mijke @MijkedeB en Bianca @bndesign, ontzettend bedankt voor jullie inbreng!
Niemand vergeten, hoop ik! Laat het me anders even weten dan zet ik je naam erbij. 😉